Stranice

4. 1. 2013.

Gerila marketing – velike ideje za male novčanike



Kad čujemo izraz ‘’gerila’’,najčešće pomislimo na gerilske, revolucionarne snage velikog komandanta Che Guevara-e. Kad smo već kod Če-a, bilo bi dobro i da ga citiramo: 

‘’Uslovi opstanka gerilskih snaga podrazumevaju stalnu mobilnost i stalnu budnost’’.

Pa kako ovakav vid ‘’borbe’’ koristiti u tržišnim uslovima?Iza ovog agresivnog naziva stoji ofanzivan marketing iznenađenja. Gerila marketing zahteva da se više koristi mozak nego budžet, što znači -  velike ideje za male novčanike.









Prvobitno se gerila marketing koristio kao oružje za firme sa malim budžetima u borbi iz zasede, protiv velikih kompanija  – odatle i naziv gerila (Guerrilla).  Što znači da je prednost manjih preduzeća u tome što su fleksibilnija (mobilnija), i trebalo bi da brže reaguju na novonastale promene u okruženju.
U međuvremenu je ovaj vid  marketinga počeo da se koristi  i kod velikih preduzeća, kao nekonvencionalna metoda za privlačenje pažnje, da bi se pokrenula  javna diskusija ili da bi se pokrenula propaganda "od usta do usta".
Suštinski, gerila marketing akcija je prava mala ‘’preduzetnička ideja’’, obzirom da se na novi način koriste raspoloživi resursi i da se za ‘’proizvodnju ideja’’ koriste novi procesi.

Osnovne karakteristike gerila marketing akcije


Dobro zamišljena gerila-marketing akcija je kreativna, hrabra i pomalo bezobrazna, glasna i pobunjenička(idealno:spektakularna). Ovakve akcije dolaze iznenadno i uglavnom nenajavljeno  i onda opet nestanu. Poenta je u interakciji sa potencijalnim potrošačima (nasumičnim prolaznicima), kako bi im se skrenula pažnja zanimljivim i novim sadržajem na određeni proilzvod i/ili uslugu određenog preduzeća.


Biraj: vreme i mesto! 


Gerila marketing akcije nisu samo i isključivo vezane za jedan prostor, one mogu biti i u vidu novih I nekonvencionalnih plakata, bilborda, fasada, uličnih prelaza, pokretnih traka, stepenica, pokrtnih stepenica, ogledala, zanimljivo oslikanih karoserija prevoznih sredstava itd. Mogu biti na zemlji, u vodi, u vazduhu… Znači da se gerila marketing može primeniti svuda i u svako vreme, na različite kreativne načine.


Gerila marketing akcije polarizuju i dovode do razgovora. 

Mi možemo da ih volimo ili ne volimo – ali je suština da se o njima priča. One izazivaju emocije i zato duže vreme ostaju u sećanju od konvencionalne (čitaj: preskupe) TV reklame.
Ona je po svojoj prirodi lokalnog karaktera, ali ima za cilj pokretanje diskusije I priče koja dolazi do šire javnosti. Pritom, trebalo bi voditi računa da ta diskusija ne bude o samoj akciji, već da se u potrošačevu svest ureže brend ili proizvod koji se prilikom gerila marketing akcije promoviše.

Mali budžet, lukava ideja, veliko delovanje! Kao uvek jedinstven i zanimljiv događaj, gerila-marketing dovodi do samostalnog širenja vesti (poruke) putem "usta do usta", preko mobilnog, Interneta, ali i preko drugih medija (npr. vesti na televiziji). Setite se ‘’velike rotirajuće ljubičaste kocke’’ u Knez Mihajlovoj, o kojoj su svi pričali I davali svoje mišljenje šta bi ona trebalo predstavlja, o kojoj su bili i prilozi u vestima, a odnosila se na novi logo i dizajn televizije B92.

Koji su neki vidovi gerila marketinga? 

Prvo, nama najpoznatiji vid su graffiti – koji kroz prenošenje poruka preko zidova, asfalta I ostalih gradskih površina obaveštavaju prolaznike o prisutnosti određene ideje, misli, organizacije. 
Zatim i flesh-mob, koji se više koristi za grupne, iznenadne  ulične performance, nego za promociju – međutim I ovo se može iskoristiti za interesantnu promociju. Setite se grupe ljudi koji su u centru Beograda izveli grupni ples uz pesmu ‘’PSY – Gangnam style’’.

Kada se gerila marketing akcija odradi loše, govori se samo o lošoj akciji, a ako se odradi dobro, priča se i o proizvodu.
Jedina opasnost u gerila marketingu jeste manjak mogućnosti kontrolisanja
Glavni zadatak jeste pokretanje. Ova marketinška akcija može da pokrene one koji brane marku, proizvod kao i protivnike iste te marke i proizvoda.

Zašto uopšte pišem o gerila marketingu?


Razlozi su vrlo jednostavni.

Prvo, gerila marketing akcije mogu biti dosta, kako efektivnije, tako i efikasnije od standardnih vidova advertajzinga. Zainteresovaće veću populaciju potrošača, ali pogotovu onu populaciju koja deli slične vrednosti sa vrednostima kompanije. Da, naravno da će tu akciju videti manji deo ciljne publike nego preko TV-a ili radia, ali razmislite samo o troškovima reklama I efikasnosti .

Drugo, obzirom da je u srpskoj privredi već odavno zastupljena ‘’svetska ekonomska kriza’’, ovaj vid advertajzinga nudi veliko olakšanje skromnim budžetima preduzeća, a sa druge strane je pravo osveženje za potrošače na našem tržištu I ne dovodi do zasićenja promotivnim sadržajem.

Treće, gerila marketing dovodi do podizanja svesti naših preduzetnika, ali i manjih i srednjih preduzeća, da su deljenje flajera i lepljenje postera, već odavno zastareli vidovi promocije i da je našim potrošačima ‘’na vrh glave’’, kako punih sandučića reklamnog materijala, tako i ‘’uličnih krupijea’’ koji im uvaljuju jeftine flajere.

Četvrto, za realizaciju dobre ideje ne treba puno para.

Peto, ne pišem ovo jer sam samo pročitao negde na Internetu o gerila marketingu, već sam ovaj koncept isprobao sa kolegama iz studentske organizacije ‘’Marketing Workshop’’ na promociji ‘’Reklamijade’’ – najvećeg projekta ove organizacije sa Ekonomskog fakuleta u Beogradu.Nazovimo ovaj primer ‘’studijom slučaja’’.


5 коментара:

  1. Hvala Ivana :)
    Nadam se da će ti se i naredni tekstovi svideti.
    Pozdrav ;)

    ОдговориИзбриши
  2. Evo još primera: http://designtaxi.com/news/355391/These-Creative-Advertisements-Will-Grab-Your-Attention-Make-You-Think/ :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala Edi :) Ima gomila zanimljivih primera, a drago mi je da sam nekog naveo da ih nađe ;)
      Pozdrav

      Избриши
  3. Evo još primera: http://designtaxi.com/news/355391/These-Creative-Advertisements-Will-Grab-Your-Attention-Make-You-Think/ :)

    ОдговориИзбриши