Sedim, jedem tople sendviče i hoću da odgledam neki krimi-akcioni film na TV-u. Jao ne! Opet reklame za pelene, uloške, Grand kafu i set reklama za mobilne operatere. Iako je film više za mušku populaciju.
A koja im je najava? Piše na ekranu: ''Marketing'' !
Koren ove zabune leži u slaboj edukaciji ljudi
koji danas rade u ''marketing sektorima'' kako televizijskih stanica, tako i
ljudi koji rade u marketing sektorima preduzeća.
Zato i kad nekom laiku kažeš na primer:
''Studiram marketing.'' , on potvrdi i klimne glavom izgovarajući : ''Aha, ono
rekame i tako to...''
Da krenemo od definicija!
Definicija marketinga:
''Marketing je organizaciona funkcija i set
procesa za kreiranje, komuniciranje i isporučivanje vrednosti potrošačima i
upravljanje odnosima sa potrošačima na načine koji su korisni za
organizaciju.''
(AMA-American Marketing Association)
Dakle da bi isporučili vrenost potrošačima (ne
da bi im uvalili proizvod ili uslugu), marketing između ostalog koristi i
marketing mix koji se sastoji bazično od : proizovda, cene, distribucije i
promocije, kao i od servisa potrošača.
Definicija advertajzinga ili
još bolje – privredne propagande:
''Privredna propaganda je promociona aktivnost
i predstavlja svaki oblik nelične, plaćene prezentacije i promocije ideja,
proizvoda i usluga putem masovne komunikacije sa ciljem da prenese informacije,
razvije sklonosti i podstakne na akciju u korist proizvoda i usluga
organizacije.''
Odavde se vidi da je su aktivnosti privredne
propagande ustvari deo promocije, koja je samo deo marketinga. Televizijske
reklame su samo jedan oblik privredne propagande ili advertajzinga.
Opet i taj advertajzing se ne odnosi samo na TVreklame, već i na flajere, bilborde, postere, vizit karte, banere na netu,
oglase na netu u novinama, časopisima, magazinima i još hiljadu načina koji
ispunjavaju gorenavedeni cilj.
Radim u ''marketing sektoru'' !
Zato kad vam neko kaže da radi u sektoru
marketinga, protumačite to da verovatno radi kao prodavac ili neko ko prodaje i
kupuje oglasni prostor, ili radi promocije itd. Zato su kod nas i češće
advertising agencije, koje sebe samo nazivaju marketing agencijama. Ali baš ih
briga – i onako na ovim prostorima gazde firmi traže samo da se čuje za njih, a
ne da im se odradi cela marketing strategija.
Suštinski marketing sektore
karakteriše i jak top menadžment koji se bavi osmišljavanjem, implementacijom i
razvojem mislije, vizije i strategija različitih elemenata marketing mixa.
Molba televizijskim stanicama
Zato, molim vas da, kad već čekam da odgledam
taj film i ako baš morate tad u sred filma da mi pustite ''marketing'', molim
vas puštajte i najavite ''Blok reklama'', ''Reklamni blok'', ''Propagandni
program'', ''EPP'', ''Advertajzing- Adverising-Advertisement'' ili nešto drugo.
Нема коментара:
Постави коментар