Nedavno
sam na različitim internet portalima pročitao vest da je direktor danske firme „Balanced food” Kim
Breting, izjavio da su srpski proizvodi odlični, ali da zbog loše ambalaže
teško prolaze u inostranstvu.
To u prevodu znači: spolja jadac -unutra gladac.
‘’Mile, a šta ti je to – industrijski dizajn?’’
Da ti ja, Srbo, ne bih objašnjavao i davao
stručne definicije, pogledaj ovaj video klip i biće ti sve jasno.
Zašto preko 90% srpskih proizvoda (po mojoj slobodnoj proceni) i danas ima tako loš i nekonkurentan dizajn?
Prema mojoj proceni, najbolji industrijski
dizajn srpskih (jugoslovenskih) proizvoda bio je krajem ’70.-ih i tokom ’80.-ih godina prošlog veka, kada je tadašnja jugoslovenska
industrija u skoro svemu pratila svetske trendove i kada smo bili konkurentni i
kvalitetom i cenom, pa i dizajnom.
Razlog tome je bio i taj što smo imali
trgovinske povlastivce na mnogim
zapadnim tržištima, na kojima smo naučili šta to prodaje proizvod. Takođe bih
se osvrnuo i na pojavu ‘’novog talasa’’ kako u muzici, tako i u ostalim sferama
života.
Međutim, na tom nivou razvoja smo i ostali i
začaurili se tokom devedesetih i brzo doživeli krah, kako vrednosnog sistema,
tako i cele industrije, pa i sfere industrijskog dizajna, koji je baš tokom tih
godina, usled razvoja tehnologije i tržišta, doživeo bum u svetu.
Naši proizvođači su se ‘’krpili’’ čak i za
domaće tržište i naglašavali samo kvalitet proizvoda (prvenstveno mislim na
prehrambene), dok je ambalaža bila manje bitna, vođeni onom starom:
‘’Odelo ne čini čoveka’’.
Da, u pravu ste – ne čini ga, ali dosta
govori o istom.
Pođite od sebe. Šta imate u ormaru? Jel samo
nosite dronjke ili ipak imate i neku ‘’svedenu’’ kombinaciju makar za posebne
prilike? Zašto imate ‘’lepe i fensi’’ stvari, kad mislite da je dovoljno za vaš
imidž da ljudi znaju da ste ‘’ljudina’’ sa kvalitetnom dušom?
Da li na prvi sastanak sa devojkom/momkom
idete u dronjcima, neočešljani, neumiveni, neokupani?
Naravno da ne!
Pa zašto, zaboga – naši proizvođači misle da
mogu ‘’smuvati’’ npr.frnacuskog ili skandinavskog potrošača u dronjcima?
Zabluda prva: ‘’Sjećaš li se Doli Bel’’?
Naši izvoznici (ruku na srce i nema ih mnogo)
smatraju da se strani potošači sa starih tržišta i dalje sećaju sa nekom
posebnom setom njihovih (ex-Yu) proizvoda i da se sećaju kvaliteta.
Khm, khm. Da, to bi bilo istinito da ti potrošači nemaju sad između 80 i 100 godina i da imaju odlično pamćenje, kao i da se na tržištu ništa nije promenilo i da ga nisu preplavili novi kvaliteni i odlično upakovani proizvodi, čak i iz zemalja bivšeg ‘’Istočnog bloka’’. Bivša devojka našla novog dečka.
Zabluda druga: ‘’Garderoba je skupa.’’
Naši proizvođači i ne razmišljaju o tome da
umesto npr. sirove maline roland, koju izvoze u Nemačku, na isto to tržište
izvezu i upakovanu malinu sa naznakom geografskog porekla tipa: ‘’Made in
Serbia’’.
Nemački potrošači, obzirom da se srpska
malina (jedna od najkvalitetnijih u svetu) pakuje u Nemačkoj misle da je to
upravo nemački proizvod. To nam govori i da je brendiranje naše zemlje na nuli.
Bukvalno.
Zabluda treća: ‘’Moj rođak sa sela’’.
Dizajneri ambalaža su uglavnom ‘’rođaci sa
sela’’ vlasnika naših proizvodnih kompanija. Evo kako razmišljaju:
‘’Onaj
Milevin mali se razume u kompjutere i nešto pravi neke slike, a i im’o je
peticu iz likovnog. Mogu njega da unajmim da mi napravi gizdavu ambalažu i da
mu dam nešto para za džeparac, da mu se nađe.’’ Mislio je na 50 evra.
Ok, kod nas se još uvek na marketing gleda
kao na trošak, a ne kao na investiciju. Razumljivo je da proizvođači ''nemaju
dosta para'' za sve marketing aktivnosti (osim za TV reklame – nervirajuće, koje
su usput 10 puta skuplje, al ako nisi na TV-u, nisi uspeo u životu).
Moj predlog:
Napravite takmičenje za dizajn ambalaže, kako bi mladi i profesionalni dizajneri mogli da se afirmišu, a usput da smanjite troškove dizajna.
Zabluda četvrta: ‘’Sam svoj majstor’’.
Zašto se pobogu, ne udruže sa ostalim proizvođačima i
prerađivačima, i tako lakše, u masi, podnesu troškove za marketing aktivnosti. Takođe
i država je kriva, jer nije uvela rigoroznije standarde kvaliteta pakovanja i
ambalaže.
Da ne grešim dušu, postoje određeni napori
kroz projekte tipa: ‘’Najbolje iz Srbije’’, koji su veliki korak i dobra stvar
za rešavanje pitanja plasmana naših proizvoda i uvođenja standarda, međutim i
takvim projektima treba posvetiti više pažnje od strane svih, pa i države.
Zabluda peta: ‘’Kvalitetno = skupo’’.
Ne znam da li je to rezultat nekih
marketinških istraživanja, ali postoji tvrdnja da se u Srbiji i namerno radi lošiji dizajn jer tako proizvod deluje
jeftinije, dok bi kvalitetan dizajn uplašio potrošače koji bi odmah
pretpostavili da je taj proizvod mnogo skup.
Opet je razlog – loša svest naših proizvođača o svim marketing aktivnostima, ne samo o dizajnu ambalažefinalnog proizvoda.
Mislim, odnosno –
nadam se, da će uskoro doći do osveženja svesti naših preduzeća, u smeru
prestanka vređanja inteligencije domaćih
potrošača i da će se potuditi da ‘’povrate bivše devojke’’, tako što će se bar
za početak ‘’okupati i ispeglati’’ ili makar skupiti malo para, a više ukusa i
pameti, pa da unajme ’’ profesionalne krojače za nova i lepa odela’’.
‘’Borba za srca potrošača počinje na rafovima supermarketa.’’
Ne dozvolite ''spolja jadac - unutra gladac''!
*Jedan od mnogih interesantnih linkova o industrijskom dizajnu. namerno sam izabrao ovaj, obyirom da je naš proizvođač zauzeo visoku poziciju na listi najboljih:
Нема коментара:
Постави коментар